my sayangness

Thursday, March 31, 2011

-cikgu jugak akhirnya-

assalamualaikum... erm..x taw kenapa..akhir-akhir ni macam banyak sangat masalah.. tapi...aku pegang satu konsep je'keep on smiling'..kalo senyum tu rasa tension bole hilang.. walaupun dalam kepala bertimpa-timpa masalah..x caye cube try?? hehehe.. kalu xjadi tu, mesti masalah tu betui2 kebal..hek3..

tengok..ade masalah pun senyum je kan? hehehe
dah-dah,xmo tension..xmo pikir masalah..back to my topic ..hehe..ari ni nak cite skit pasal diri nie.. rasanya before ni aku tak penah cakap secara officially yang aku sebenarnya ialah seorang teacher wanna be..insyaALLAH lagi setaun..hehehe..

im ur teacher..wink
sebenarnya, CIKGU tak de pon dalam list cita-cita aku..kiranya xmau langsung jadi cikgu.. Mungkin masa sekolah da tengok depan mata keje cikgu tu payah.. so, xmau jadi cikgu..huhu..Masa kecik-kecik dulu, asal cikgu tanya nak jadi pe, memang jawapan aku DOKTOR.. Tak tau kenape..memang jawapan tu je dalam skema jawapan aku..hehe.. Siap ade orang bagi stetoskop lagi..Sampai la masa form 4, masa tu cikgu letak aku aliran sains tulen..sebab ikut rezult PMR.. Then, seminggu belaja biologi, aku rasa otak aku yang biol.. Memang tak leh terima la biologi tu.. Ntah pape jee.. Tak paham betul.. Lepas tu, pegi jumpa cikgu, nak mintak tuka kelas sains akaun.,, kiranya amek fizik,kimia ngan akaun.Fuhhhhhh..Masa ni enjoy benor belajar akaun.. Best gilerrr bak ang..

Lagipun, dulu aku pernah pengsan kat hospital. Masa tu time pegi lawat orang sakit.,. Masa mula-mula sampai hospital, jalan masuk hospital penuh bergaya mengalahkan doktor nak g cek orang sakit..Pastu aku ziarah la pesakit yang aku g lawat tu, dengan penuh syahdu je tengok orang sakit. Sembang skit-skit je pon..Masa tu zaman sekolah lagi mane ade orang nak layan cakap budak-budak,kang kalo menyampuk di katanya derhaka. So, aku diam je dengar je family aku sembang ngan pesakit tu.Aku lak melilau sana sini memerhatikan keindahan hospital yang dipenuhi dengan pesakit. Then, tiba la masa nak balik, tak kan tak mau balik kan, pesakit tu pun jemu jugak tengok muka kiteorang kalo lama-lama betapa kat spital nie. Masa nak bangun dari kusi aku da rasa pening-pening dah. Ok, aku cuba bertahan, be cool la kononnyo, control ayu.. buweeekkkkk.. Tiba-tiba, terasa badan aku hilang pertimbangan, pemandangan pun jadi gelap, ingat kan da buta..Rupa-rupanya nak pitam. Nasib baik kecekapan tangan abang aku memaut pinggang aku, so tak sempat la aku nak cium lantai spital tu..Fuhhhh,, hero ar kira abg aku nie.. hahaha. AKu memang dah agak benda ni akan terjadi, sebab nya aku memang tak suka bau hospitall..busukkk giler kutttt.. Dengan bau ubat sani sini, macam warga spital tu sume pkai perfume ubat pun ade...yeekkk..

lepas abg aku selamatkan aku, dia bawak la aku duduk kat kusi. Ramai pulak kan nak tengok aku kenape.. wei, aku pitam je la, bukan aku cedera parah sampai semua nak tengok..Tak penah tengok orang pengsan ke hape? Punye bengang kan, padahal memang maluu gilerrr...Then, ade suare seorang nurse cakap " oke, awak da bole daftar masuk wad "..cit perli aku.. Cari nahas ye ko nurse. Nanti aku amek jarum ko, aku cucuk ko baru taw!..huh..grrrr..geramm..

Ade hati nak jadi doktor, masuk spital pun bole pengsan..hahaha..lEpas da tukar kelas akaun memang da tak de hati langsung nak jadi doktor.. Lagi-lagi lepas kejadian nak pengsan kat spital tuh.. Lepas da abes SPM, aku dapat tiga tawaran sambung belajar.. Maktab, matrikulasi dengan UITM tuk diploma. Masa ni buntu jugak la nak amek mane.. Maktab tu aku memang tak berapa bekenan sebab aku memang tak nak jadi cikgu. aku mintak tu puns sebab mak aku suh mintak. Lagipun, aku je yang dapat maktab.Kawan-kawan semua tak dapat. masa tu ilmu pun tak berapa nak cukup, nak ikut je kawan-kawan. Kompen la aku tak nak pegi sorang-sorang. Lepas tu, aku pun masuk la matrik, say goodbye la kat maktab ngan UITM tuuh.. Ni pilih matrik pun sebab kawan-kawan ramai yang dapat satu matrik,memang berkobar-kobar la nak gi matrik walaupun jauh beribu batu dari umah..

Lepas setaun kat matrik, tiba time nak pilih kos untuk further study tuk degree.. Aku ni kalo bab milih-milih lemah skit la..Memang tak reti nak buat pilihan sendiri. Ntah-ntah kawen nanti pun family yang pilihkan..hahaha..Masa nak pilih kos tu aku ade mintak la kos education atau nama manja nya kos cikgu sebab abg aku suh mintak. First choice edu account kat UUM, second choice edu account kat UPSI. Ni mintak UUM pun sbb akak aku ade sana. Senang kalo nak balik kampung.. Bila da mintak kos education kompen la ade step2 nya untuk lulus amek kos tu, Bukan senang nak mintak kos education sebenarnya. Mula- mula kena jawab ujian INSAK sampai 300 soalan. mau berpinar mata aku jawab ujian INSAK nie. Alhamdulilah lulus dengan cemerlang ujian ni, tapi tak de la sampai bagi anugerah cemerlang cuma layak ke peringkat inerview je pun..hek3..

Masa nak interview tu aku memang aku rasa jantung melompat ke anak tekak ah. takot giler baq ang.Tak penah-penah gi interview sebelum nie. Masa tunggu turn nak interview tu, sume dok bace-bace buku, aku je dok melangut kat meja.. Rilek je. Orang len dok hafal fakta-fakta ape ntah. SIap menteri2 sume. Aku satu menteri pun tak taw.. Da cuak dah.. Tapi be cool jee..malas nak serabut kan otak..Dalam lebey kurang sebulan lepas interview tu, da dapat keputusan sambung belajar untuk degree.. mAsa cek on9 x percaye giler dapat PENDIDIKAN PERAKAUNAN kat UUM.. ngeee.. punye la masa interview ari tu goreng je jawapan. Tapi kalo dah nama rezeki tu, kita dapat jugak akhir nya. Alhamdulilah..:)

so, skang aku da berada di tahun 3.. INSYAALAH lagi setaun nak abes belajar dan bakal bergelar seorang guru... go! go! chaiyokkk...

memory masa buat RANCANGAN ORIENTASI SEKOLAH taun 2010


aku paling pendekkkk!!!.huh
p/s : : doa kan aku jadi seorang guru yang cemerlang dan dapat mendidik anak bangsa...pewiiiiiittttt



No comments:

Post a Comment